Investors Relations

« Back

ZetaDisplay: Delårsrapport januari-juni 2019

2019-08-15

STARK ÖKNING AV KONTRAKTERADE TJÄNSTER, SATSNING PÅ ORGANISATION OCH TVÅ GLOBALA RAMAVTAL

April – juni 2019

• Nettoomsättningen ökade med 7 % till 97,4 (90,8) MSEK
  • Kontrakterade tjänster (repetitiva) ökade med 48% till 32,5 (22,0) MSEK
  • EBITDA uppgick till 9,6 (11,0) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 3,3 (6,6) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,04 (0,04) respektive -0,04 (0,04) SEK

Januari – juni 2019

• Nettoomsättningen ökade med 22% till 190,8 (155,8) MSEK
  • Kontrakterade tjänster (repetitiva) ökade med 49% till 64,1 (43,1) MSEK
  • EBITDA uppgick till 17,8 (17,9) MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 5,2 (9,1) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,14 (-0,20) respektive -0,14 (-0,20) SEK

Väsentliga händelser under kvartalet

• ZetaDisplay tecknar globalt femårigt ramavtal med Ingka Group, världens största möbelkedja, som börjar att gälla 1 juli 2019. Avtalet omfattar IKEA varuhus och kontor som drivs av Ingka Group.
  • Per Mandorf utsedd till ny VD & koncernchef för ZetaDisplay. Leif Liljebrunn kommer att överta en ny roll som VP Merger & Acquisitions i ZetaDisplay. Skiftet sker per den 1 september 2019.
  • Bolagsstämman utser tre nya styrelseledamöter som tillför ökad mjukvarukompetens
  • ZetaDisplay tecknar globalt ramavtal med norska möbelkoncernen Ekornes
  • ZetaDisplay AB har genomfört en riktad nyemission av 1 600 000 nya stamaktier till en teckningskurs om 19 kronor per stamaktie. I och med emissionen tillfördes bolaget 30,4 miljoner kronor.
  • Med anledning av årsstämmans beslut om inlösen av samtliga utestående preferensaktier har bolaget ansökt om avnotering av dess preferensaktier. Sista dag för handel i ZetaDisplays preferensaktier på Nasdaq First North blir den 22 augusti 2019.

Väsentliga händelser efter kvartalet

• ZetaDisplay tilldelades första pris som Nordens ledande aktör inom Digital Signage under Digital Signage Summit i München. Utmärkelsen tilldelades för första gången under branschens årliga europeiska konferens.

Kommentar från koncernchefen

Andra kvartalet 2019 kännetecknades av två nya viktiga internationella avtal med såväl Ingka Group som Ekornes. I linje med vår strategi har vi lyckats att attrahera större och internationella kunder. Dessa tillväxtsatsningarna har medfört ökade omkostnader, vilka har haft en negativ inverkan på resultatet. I takt med att den installerade basen utvidgas fortsätter de kontrakterade tjänsterna att öka.

Omsättningen ökade med 7% i kvartalet och uppgick till 97,4 (90,8) MSEK. Bruttoresultatet ökade med 6,8 MSEK till 52,4 (45,6), en ökning motsvarande 15%. Koncernens rörelseresultat uppgick till 3,3 (6,6) MSEK. De kontrakterade tjänsterna ökade med 48% till 32,5 (22,0) MSEK.

De kontrakterade tjänsterna stiger i samtliga våra segment och justerat för förvärv ökade dessa med 35% i jämförelse med samma period förra året. Även i relation till omsättningen har andelen kontrakterade tjänster ökat, vilket förklarar förstärkningen av bruttomarginalen.

Avtalet med Ingka Group, världens största möbel-företag, är en milstolpe för koncernens utveckling. Ramavtalet omfattar leveranser till IKEA varuhus och kontor över hela världen och avser hårdvara, installation, mjukvara, drift och tjänster. Avtalet trädde i kraft 1 juli i år och löper i fem år.

Koncernen blir allt mer internationellt präglad och uppmärksammad. Vid den årliga bransch-konferensen i München under juli månad fick vi pris som Nordens ledande Digital Signage-bolag samt pris som andra största aktör i Europa. Detta steg i vår utveckling har inneburit en utökad organisation, såväl centralt som lokalt. De ökade omkostnaderna avser främst personal och är en konsekvens av våra internationella tillväxt-ambitioner.

Vi fortsätter att kontinuerligt utveckla och uppgradera vår mjukvara och detta är en viktig framgångsfaktor. En effektiv och sömlös kommunikation är en förutsättning för att möta kundens behov av effektfulla Digital Signage lösningar. Som ett led i detta har vi uppgraderat vårt Content Managment System (CMS) med utökad funktionalitet och nytt användargränssnitt.

I maj månad utsåg styrelsen Per Mandorf som ny VD och koncernchef för ZetaDisplay. Per har en gedigen mjukvarubakgrund och kommer att tillträda den 1 september. Jag tillträder samtidigt en ny roll som VP Merger & Acquisitions inom koncernen.

På bolagsstämman i slutet av maj utsågs tre nya styrelseledamöter som bland annat adderar ytterligare kompetens inom mjukvarusektorn. Detta kommer att stödja oss i vår professionalisering och vår fortsatta omvandling till ett mjukvaru- och tjänstebolag.

Utblick

ZetaDisplay präglas av tillväxtanda med fokus på en utökad bas av kontrakterade tjänster. Koncern-övergripande skapar vi förutsättningar för att vara kommersiellt framgångsrika genom en harmoniserad teknisk plattform, delade resurser och ett gemensamt varumärke. Därigenom utvinner vi synergier och skalfördelar.

Det har varit en fantastisk resa för mig som VD. En period som har präglats av tillväxt, förvärv samt ökad lönsamhet. Nu lämnar jag med tillförsikt över rodret till min efterträdare Per Mandorf.

Denna information är sådan information som ZetaDisplay AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom Leif Liljebrunns försorg, för offentliggörande den 15 augusti 2019 kl 08:45.

Malmö, 15 augusti 2019

Leif Liljebrunn

Koncernchef och VD

För vidare information, vänligen kontakta:

Leif Liljebrunn, Koncernchef och VD
Telefon +46 708-45 80 52
Email leif.liljebrunn@zetadisplay.com

Ola Burmark, CFO
Telefon +46 708-21 57 86
E-mail ola.burmark@zetadisplay.com

Daniel Oelker, CCO
Telefon +46 708-45 80 54
E-mail daniel.oelker@zetadisplay.com

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay är en totalleverantör av visuella kommunikationslösningar för att påverka beteende i en fysisk butiks- eller kontorsmiljö. Bolaget grundar sin verksamhet på en djup förståelse av mänskligt handlande i beslutssituationer. ZetaDisplay levererar sina insikter med hjälp av en smart teknisk plattform som genererar engagerande digitala skärmlösningar. Det totala erbjudandet omfattar strategi, planering, mjukvara, hårdvara, installation samt innehållsproduktion, analys, teknisk support och tjänster.

ZetaDisplay har sitt säte i Malmö. Bolaget omsätter 400 MSEK och sysselsätter 140 medarbetare vid åtta kontor i sex europeiska länder. Bolaget övervakar och servar hos kund över 50 000 installationer på 50 marknader. Aktien är noterad på Stockholmsbörsen Nasdaq [ZETA].

Mer information på www.zetadisplay.com